Tunmærkning 2019

Opdateringer fra DTU Aquas forskere om tunmærkning 2019

6 tun mærket trods sløv start og bølger

9. september 2019

Sejladsudsigten var desværre blevet noget dårligere i løbet af natten, og de næste par dage så endnu dårligere ud. Efter rådslagning med lokale med kendskab til området besluttede vi at gå ud og holde os lidt længere østpå, hvor bølgerne ville være knap så høje. Der var dog pænt store bølger på vej ud, specielt ud forbi Skagens Gren.

Heldigvis var det bedre ude på fiskepladserne. Efter en lidt sløv start fra morgenstunden gik det ellers slag i slag. Dagens resultat var 6 fisk mærket, hvilket må siges at være godkendt under de forhold.

Vejrudsigten tilsiger, at det ikke blive "tunmærkevejr" de næste mange dage, så nu trækker vi teltpælene op og forlader fantastiske Skagen. Vi holder dog et lille vindue åben resten af september i tilfælde af en gang magsvejr. Så tager vi muligvis en smuttur igen med et mål om at sætte de sidste elektroniske mærker på.fter alt for mange indedage var vejret endelig til at gå ud igen. Der var en del gammel sø på vej ud, men det aftog lidt i løbet af dagen,

Søndag blev der igen mærket tun

8. september 2019

Efter alt for mange indedage var vejret endelig til at gå ud igen. Der var en del gammel sø på vej ud, men det aftog lidt i løbet af dagen, dog ikke så meget som mærkeholdet havde håbet...

Vores første fiskested var der ikke meget held ved, så efter et par timer rykkede vi længere nordpå og fik også lidt held. Der var klart længere mellem tunene i dag end de andre dage. På trods af en stærk indsats fra over 40 både lykkedes det os "kun" at mærke tre på 228 cm, 244 cm og 257 cm. Men stadig en godkendt dag. I morgen håber vi det bliver vildt.

En kort dag søndag med to mærkede tun

1. september 2019

Der har ikke været tunmærkning i et par dage på grund af vejret. Skagerrak skal man ikke spøge med, og der skal ikke meget vind til, før det viser tænder.

Men i dag, søndag, var der et lille "åndehul" i vejret fra tidlig morgen og få timer frem. Vi snakkede med de lokale eksperter og endte med at gå ud med godt 10 både og vores nye mærkebåd. Den gamle måtte melde forfald med motorproblemer.

Vi så ganske mange springende tun, og det lykkedes os at mærke to tun med elektroniske mærker. Tunene målte hhv. 252 og 258 cm. Alt i alt en godkendt indsats på en dag, hvor vejret ikke var bedste.

Blåfinnet tun måles af forskerne fra DTU Aqua. Foto: Kim Birnie-Gauvin, DTU Aqua.

Søndag lykkedes det at mærke to tun på hhv. 252 og 258 cm. Foto: Kim Birnie-Gauvin, DTU Aqua.

Sidste dag med godt vejr i denne omgang

28. august 2019

Så er det fantastiske vejr ovre for denne gang. Der var en del usikkerhed om vejret, og prognoserne for bølger og vind ændrede sig hele tiden. Vi var derfor lidt usikre på om vi i det hele taget skulle ud. Der var kun et at gøre, overlade det til vores Kaptajn Hans Ole og de lokale kræfter at bestemme.

Det blev til, at vi gik ud vest for Skagen, dog ikke så langt ud, som vi oprindelig havde planlagt. Det var ikke nogen dårlig beslutning. Ved middagstid forlagde vi flåden til lidt tættere på land, og der var der minsandten også gevinst.

Samlet resultat for dagen var 6 tun mærket med elektroniske mærker. De var fra 225 cm til 243 cm. Slet ikke dårligt for en dag, hvor vi var lige ved ikke at gå ud.

Både sejler ud fra Skagen Havn efter blåfinnet tun.

Fire mærkede tun på fjerdedagen

27. august 2019

Tiden flyver når man er i godt selskab. Godt vejr igen. Allerede 20 min inde i fiskeriet var der et par både med tun på. Men det blev dog knap så godt som de andre dage. Vi endte med fire mærkede tun i dag mellem 231 og 254 cm.

I morgen prøver et nyt sted længere vestpå, hvor der skulle være observeret mange tun i de sidste par dage. Kom endelig tilbage og læs om, hvordan det gik.

Endnu en fin dag

26. august 2019

Endnu en dag med storslået vejr på Skagerrak. Vi udgik fra havnen kl. 7.00 med 60 både. Det var knap så meget gang i tunene i dag, i hvert fald var der mindre aktivitet i overfladen. Men de var der. Der blev i alt mærket 8 tun fra 228 til 260 cm.

Alle bådene fisker indenfor en kort radius fra mærkebåden, og da alle har AIS monteret kan vi let følge slagets gang. Men vi har mange flere mærker, så i morgen går vi ud igen. I hører nærmere.

DTU's forskere mærker tun ved mærkningsprojektet i 2018. Foto: Nikolaj Kolding Pedersen
De blåfinnede tun overføres til forskernes mærkningsbåd, hvor de måles og mærkes. Billedet her er fra sidste års mærkning. Foto: Nikolaj Kolding Pedersen.

17 tun mærket og genudsat søndag

25. august 2019

Sensommeren viste sig fra sin bedste side i dag. Fantastisk vejr og stort set ingen bølger derude.

Tunene var også samarbejdsvillige, faktisk så meget at to af tunene tog to agn på en gang. Desværre overlevede den ene ikke. Den er nu rapporteret til tunkommissionen og falder under kommissionens videnskabelige kvote.

Vi fik mærket 17 tun i alt, fra 231 cm til 262 cm. Andelen af fisk bragt til båden var også rigtig god, så alt i alt en travl dag på kontoreti Scandinavian Bluefin Marathon. Men når kontoret er på Skagerrak i godt vejr, er det nu heller ikke så galt. Mandag? - ja, da prøver vi da bare igen.

Forskere fra DTU Aqua måler og mærker en blåfinnet tun i forbindelse med tunmærkningen i 2018. Foto: Kim Birnie-Gauvin, DTU Aqua

Her ses DTU-forskerne i gang med at måle og mærke en blåfinnet tun i forbindelse med tunmærkningen i 2018. Foto: Kim Birnie-Gauvin, DTU Aqua

Tre tun mærket på førstedagen

24. august 2019

Så kom vi i gang. Mange måneders forberedelse kulminerede i dag for både fiskere og forskere, da vi tog hul på Scandinavian Bluefin Marathon 2019.

Vinden og bølgerne skulle lægge sig i løbet af lørdagen, så vi tog chancen og gik ud sidst på formiddagen til en halv dags mærkning og finpudsning af grej og procedurer.

Vi var godt 70 både, der stod ud fra Skagen. Det var relativt vanskelige forhold, med en del sø (mærkeholdet kunne i hvert fald mærke det...). Alligevel lykkedes det os at mærke tre store flotte tun, med den største på ca. 260 cm. I morgen ser det ud til endnu en dag på havet. I hører nærmere.

ENGLISH: Follow updates in English from DTU Aquas researchers about the tuna tagging project 2019